GT 40 Mustang RS200

Šo auto ražoja no 1964. – 1969. gadam. FORD GT 40 bija atbilde FERRARI izaicinājumam.


Sešdesmito gadu sākumā FORD aizsāka jaunu sportisko imidžu, kuru nosauca par ‘’Total Performance’’, kurā ietilpa visi automobiļi sākot ar sedaniem un beidzot ar F1 un Indianapolisas sacīkšu mašīnām.

Rakstot par FORD GT 40 nāk prātā grupas Dzeltenie pastnieki dziesma Milžu cīņa.
Lieta tā, ka sešdesmito gadu sākumā Henrijs Fords II vēlējās nopirkt FERRARI ar mērķi caur slavu autosportā piesaistīt FORD zīmolam jauniešu auditoriju. Darījums nenotika, jo Enco Ferrari, sarunu laikā, neguva pārliecību, ka FORD ļaus FERRARI mašīnām piedalīties Indianapolisas sacīkstēs.

Dusmās par nenotikušo darījumu Henrijs Fords nolēma sakaut itāļu milzi 24 stundu Lemānas sacīkstēs, kuras es saucu par diennakts autoprieku.

Džons Veirs bija tas cilvēks, kuram uzticēja sagatavot FORD automobili milžu cīņai Sartē trasē. Sāka ar to, ka par pamatu paņēma sacīkšu automobili LOLA ar centrā novietotu dzinēju un desmit mēnešu laikā pārvērta to par pirmo GT40. Spēkrats izskatījās satriecoši un cipars 40 nosaukumā apzīmēja mašīnas augstumu, kas bija 40 collas. Mašīnai uzstādīja kompakto un vieglo FORD 289, V8 motoru ar 4,7 litru motoru , kurš darbināja automobili COBRA. Ar jaudu līdz 400 zs un izcilu aerodinamiku auto spēja sasniegt 322 km/h sacīkšu variantā. Ieskrējiens no 0- 97 km/h aizņēma 4,3 sekundes.

Amerikāņu milzim nācās, trīs gadus, pasvīst, lai pilnveidotu savus kaujas ratus. Pirmais piegājiens neizdevās un visas trīs, sacīkstēm pieteiktās, mašīnas izlaida garu. Palīgā tika uzaicināts slavenais amerikāņu autosportists Kerols Šelbijs, kurš pārraudzīja FORD sporta divīziju. Arī otrais piegājiens, 1965. gadā, lika drusku pagaidīt. Nākamajā, 1966. gadā, jau 13 FORD GT 40 mašīnas iznāca uz Lemānas starta. Septiņas mašīnas bija uzlabotas ar 7- litrīgu motoru. Beidzot nāca ilgi gaidītā uzvara, kad Krisa Amona un Brūsa MakLarena vadītais FORD GT 40 ieguva pirmo vietu. Togad visu goda pjedestālu iekaroja FORD GT 40, kuriem izdevās vēl trīs gadus, pēc kārtas, triumfēt prestižajās izturības sacīkstēs. 1965. gada noteikumi pieprasīja sacīkšu auto homologāciju un tā parādījās FORD GT 40 ielas mašīna. Auto bija komerciāli veiksmīgs. Vairāk nekā 130 dažādu variantu GT 40 tika pārdoti ieskaitot arī ielas modeli GT40 P. Te zirga spēkus sagaidīja štatu samazināšana līdz 355 zs. Spēkratam uzstādīja mīkstāku balstiekārtu, izpūtēju un labi apdarinātu salonu. Mašīna, joprojām, spēja attīstīt 265 km/h un dāvāt sacīkšu uzvarētāja prieku savam īpašniekam.

Redzams, ka milžu dusmas, ne vienmēr, ir postošas.


Autors: Kristiāns Andersons www.autodroms.lv